Sinine mais

30.12.2020

Mais

Mais on kõrreliste sugukonda kuuluv teravili, mida kasvatatakse erinevateks otstarveteks. Kui terasid tarbitakse peamiselt toiduna, siis kasutatakse taime ka loomasöödana ja biogaasi tootmiseks.

Viljadest valmistatakse jahu, helbeid, piiritust, tangu, tärklist, siirupit jm. Noored tõlvikud on kui köögiviljad, mida süüakse nii toorelt kui keedetult.

Pärineb Kesk-Ameerikast enam kui 7000 aastat tagasi, Euroopasse jõudis 16. sajandil. USA kõrval on olulisemateks tootjateks ja tarbijateks Hiina, Brasiilia, Mehhiko, Venemaa, Ukraina ja Lõuna-Aafrika. Samuti kasvatatakse Eestis antud taime, kuid meie kliima ei ole teriste valmimiseks igal aastal sobiv.

Mais on maailmas väga populaarne, mille peamiseks põhjuseks on suur saagipotentsiaal. Tavateraviljadega võrreldes saadakse sama kulutustega kuni 2x rohkem.

Tänaseks päevaks on maailmas umbes 12 000 liiki, millest peamised 6 on: hammas-, pais-, räni-, suhkru-, sõkla- ja tärklismais. Kui meile tuntum sort on kollane, siis on olemas ka valget, oranži, punast, lillat, sinist ja koguni musta.

Sinine mais

Sinine mais on ränimaisi sort, mida kasvatatakse Mehhikos, Edela- ja Kagu-Ameerikas.

Algselt arendas selle välja Ameerika põliselanike hõim (Hopi). See omas olulist rolli ning võimaldas põlvkondadel ellu jääda.

Vastupidiselt nimele võib maisi värvus varieeruda alates helehallist kuni peaaegu must-lillani.

Maisi värvusest tuleneb terades leiduv antioksüdantide rohkus. Kui kollases on kõige rohkem karotenoide, luteiini ja kseaksantiini, siis sinises valitseb viinamarjadele sarnaselt peamiselt antotsüaniin.

Kasulikkus

Rusikareegel ütleb, et värvilisemad puu- ja köögiviljad omavad suuremat toiteväärtust - sama kehtib ka maisi kohta. Sinistest viljadest valmistatud produktid on veelgi tervislikumad kui kollastest või valgetest.

Sinine mais sisaldab suuremas koguses naturaalseid antioksüdante, mis aitavad vähendada südamehaiguste, diabeedi ja vähi riski. Lisaks on temas antotsüaniini,
mis alandab põletikku ning soodustab kaalu langetamist.

Uuringud näitavad, et just sellest toorainest valmistatud toodete valgusisaldus on 20% suurem. Sinisest maisist produktidel on tavaliselt vähem tärklist ning madalam glükeemiline indeks (näitab toidu mõju veresuhkru tasemele). Madalama indeksiga
koostisosa imendub aeglasemalt ja ühtlasemalt hoides veresuhkru stabiilsemana. Seepärast sobib sinine mais paremaks valikuks diabeedikutele või kaalulangetajatele.

Koostis

Keskmine toiteväärtus 100g maisijahu (Navajo) kohta: Energiasisaldus 1665 kJ / 398 kcal; rasvad 5,44g, sh. küllastunud rasvhapped 0,88g; süsivesikud 76,9g, millest suhkrud 1,81g; kiudained 8,7g, valgud 10,4g, sool 7mg.