Kas gluteenivaba toitumine on moehaigus?

10.09.2020
Kas gluteenivaba toitumine on moehaigus?

Gluteenivaba toitumine- "moehaigus" või elupäästja?

Palju räägitakse teemal, et gluteenivaba toitumine on vaid "moehaigus" ja sisulist kasu tervisele sellel ei ole. Ka mina olen kohanud sellist suhtumist- paljud teenindajad arvavad, et kui gluteenivabasid valikuid ei ole, siis võiks ju seekord süüa gluteeniga ja küll järgmine kord saab jälle gluteenita süüa. Isegi arstid arvavad, et gluteenivaba toit on pigem vaba valik ja mitte esmatähtis paljude haiguste raviks. Kuulsin hiljuti, et gastroenetroloog (arst, kes on spetsialiseerinud soolestikule) teatas tuima näoga inimesele, kes sai haavandilise koliidi diagnoosi, et toitumises muudatusi ei ole vaja teha- midagi välja ei ole vaja jätta. Sama lugu ärritunud soole sündroomiga. Sellised lugusid olen ma palju kuulnud, kahjuks. 

Samas mujal maailmas teatakse väga hästi, et mõlema haiguse puhul on esmatähtis toiduvaliku muutmine- gluteen, laktoos, suhkur esmajoones välja, et soolestik saaks veidi puhata ning taastuda ja seejärel vaadata edasi. Eestis millegipärast usaldatakse ainult ravimeid (julm üldistus)- lihtsam on peita sümptomeid kui ravida algpõhjust- haiget soolestikku. Ma ei tea, kas see tuleb teadmatusest või on arstidel nii palju tööd, et nad ei jõua süveneda? Ma muidugi ei taha siinkohal maha teha kõiki Eesti arste ja moodsat meditsiini, aga ma tahan vaid tähelepanu juhtuda nõrgale kohale Eesti meditsiinisüsteemis, millega on ka mul endal halb kogemus (loe meie kogemusest Pere ja Kodu oktoobrinumbrist).

Inimestel (sh ka paljudel arstidel) puudub info, et gluteenivaba toit on paljude haiguste puhul ainus "ravim" ning süües vahel gluteeniga toite, võivad järgneda nädalatepikkused tagasilöögid ja halb enesetunne.

Ehk siis ei tasu võtta südamesse kui keegi ütleb, et tegu on "moehaigusega"- nad lihtsalt ei tea tausta. Kui minu peres ei oleks ühtegi gluteenitalumatusega inimest, siis mina ilmselt ka ei teaks. Sellest ju räägitakse üsna vähe ja ka poodides ning restoranides ei ole sellele eriti tähelepanu pööratud. Tundub nagu oleks need üksikud inimesed, kes peavad gluteenivabalt toituma, mitte üsna arvestatav osa inimestest.

Vabatahtlik gluteenivaba toitumine ehk "moehaigus"

Väga suur osa meie klientidest on valinud gluteenivaba toitumise. Miks?

Nisu on inimkond tarbinud juba ca 30 000 aastat, aga umbes 10 000 aastat tagasi hakati seda harima. Sellest ajast on muutunud nisu koostis väga palju. Varasema vähese gluteeniga teravilja asemel on meil nüüd ülimalt gluteenirikas taim. Põhjus sellest, et gluteen annab nisutoodetele väga nauditava tekstuuri- õhulise ja pehme. Mida rohkem gluteeni pandi, seda "maitsvamad" tooted tulid. Niisiis on tänasel saial ja kunagisel saial väga suur vahe. 

Lisaks on meie tänasel toidulaual nisu pea igas toidukorras esindatud- hommikuks väike võileib, lõunaks väike pizza, õhtul mõnus nisupasta ja teleka ees näksiks peale veel krõpse ka. Lisaks siis muidugi peidetud gluteen kastmetes, ravimites, maiustustes ja isegi jäätises!

Gluteeni kogus inimeste toidulaual on hüppeliselt tõusnud ja sellest on tõusnud ka hüppeliselt gluteenitalumatus ja gluteenitundlikkus. Haigusi, mille üheks "raviks/nõudeks" on gluteenivaba dieet, on väga palju. Inimestel on puhitused, "raske tunne", kõhuvalu, unisus, väsimus, nahaprobleemid jne, aga neid ei panda kokku toiduga ja sellepärast suurel osal inimestest puudub diagnoos- nad ei oska arsti poole pöörduda ja peavad seda normaalseks. Elatakse lihtsalt elu, mille üheks osaks on pidevad kõhuprobleemid/valud ja peetakse seda normaalseks. Ilmselt arstile mainides, saaksite lihtsalt mõne ravimi, mitte soovitust oma toitumist muuta või mõnda toidutalumatuse testi teha.

Põhilised gluteenist põhjustatud haigused ( vt lisa www.tsoliaakia.ee): 

1.Tsöliaakia (Coeliac disease) ehk gluteenenteropaatia on igas eas avalduda võiv krooniline
autoimmuunhaigus, mille puhul on inimesele keelatud nisu, rukis, oder ja teised ristsaastunud
teraviljad ning nende teraviljade sisaldusega tooted. Diagnoosi kinnitab peensoole biopsia.
2. Nisuvalgu (teravilja) allergia (Wheat allergy) tuvastatakse allergia testidega. Allergia on
inimese immuunsüsteemi ülitundlikus mingi allergeeni suhtes. Allergia sümptomiteks võivad olla
kurgu kinnipaistetamine ja hingamisraskused. Nisuallergia ei tekita kahjustusi peensooles.
3. Mitte-tsöliaakia gluteenitundlikkus (Non-coeliac gluten sensitivity) on toidutalumatuse vorm,
mida praegu veel vähe diagnoositakse. Kuigi mitte-tsöliaakia gluteenitundlikkuse ja tsöliaakia
sümptomid on sarnased (kõhulahtisus, -puhitus ning –krambid), siis gluteenitundlikkuse korral
peensoole limaskestale püsivat kahjustust ei teki. Juhul, kui patsiendil on välistatud tsöliaakia ja
nisuallergia, tuleks arvestada mitte-tsöliaakia gluteenitundlikkuse võimalusega.

Kokkuvõtteks tahaks ma öelda, et gluteenivaba toitumine võib olla nii "moehaigus" kui ka elupäästja. Paljudele on iga gluteenivaba toitukord ravimi eest, aga teistele on tähtis oma tervist ja soolestikku säästa ilma diagnoosita- tervislik toitumine on moes ja seeläbi on moes ka gluteenivaba ( või gluteeni tarbimist vähendav) toitumine. Mina olen heameelega "moehaiguse" esindaja- oma lapse kõrvalt olen ka ise hakanud gluteeni tarbimist vähendama ja enesetunne on suurepärane! Enam ei ole mingit raskustunnet ega väsimust peale pasta või saia söömist. Mõistus on erksam ja enesetunne kergem. Kui tarbin vahel gluteeni, siis meenub jälle, et see ei ole hea tunne.

Soovitan KÕIGIL gluteeni tarbimist VÄHENDADA!

Kui tunned, et vaevused on tugevad, siis pöördu perearsti poole. Ei soovitata gluteeni tarbist täiesti ära jätta enne diagnoosi saamist, sest paljude haiguste diagnoosi ei ole võimalik enam panna peale gluteeni tarbimise lõpetamist. Küll aga vähendamine on kasulik kõigile :)

Gluteenivabasid tooteid on ülihäid ja ülihalbasid. Väga paljud on maitsetud ja kuivad nagu saepuru, aga väga paljud on sama head nagu nisutooted/gluteeniga tooted. Kui satute esimesel katsel mõne kehva peale, siis võibki tunduda, et gluteenivaba on halb ja enam kunagi ei proovi. Aga ma soovitan soojalt katsetada erinevaid brände ja kui olete algaja, siis jälgida minu soovitusi Facebookis ja Instagramis.

Pakkuge oma kehale vaheldust- nisumakaronide asemel tehke täna maisimakarone või läätsedest lasanjet. Saate ka laste menüüd niimoodi mitmekülgsemaks! Proovige ja võrrelge enesetunde vahet nt gluteenivaba ja gluteeniga pastat süües :) Tee oma kehale head!

Kersti

Gluteenivabatoit.ee looja