Algaja gluteenivältija meelespea

02.05.2021

Ma tean, et internet on sellesisulist infot täis, aga tahtsin teha ühe kokkuvõtliku postituse kõige tähtsamatest asjadest, mida tuleb silmas pidada kui alustad gluteenivaba dieediga.

1. ENNE gluteenivaba dieediga alustamist tee perearsti saatekirjaga tsöliaakia test (võid ka oma raha eest teha nt Synlabis). Kui oled juba gluteenivaba dieediga alustanud, siis keha taastub ja hiljem on väga keeruline teada saada, kas on tsöliaakia või mitte. Tsöliaakia ei ole ravitav ( toiduga saab soolestikku taastada, aga tsöliaakia on igavene), seega on väga oluline see välistada.

2. Kui on selge, et tsöliaakiat ei ole, aga gluteen teeb olemise kehvaks, siis võta välja KÕIK gluteeniga tooted. Vähendamisest ei ole palju abi. Gluteen püsib kehas veel mõnda aega ja tekitab vaevusi vahel ka väike kogus gluteeni.

3. Kuidas siis võtta välja KÕIK gluteeniga asjad? Alustuseks, otsi gluteenivaba märgist. Kui tal on alla kirjutatud veel numbrikombinatsioon, siis see on lisakinnitus, et tegu on õige märgisega.

Celiac Facts for Patients: Lesson 2: How Do I Read Food Labels?: 2.2 Food  shopping and eating out

Need ei ole gluteenivabad märgised:

Gluten-related disorders - Wikipedia

crossed grain symbol | Lovemore

65,865 Gluten Free Stock Photos, Pictures & Royalty-Free Images - iStock

Jah, kui tootja kinnitab pakendi peal teksti (GLUTEENIVABA; Gluten free vms) või mõne sellise märgistusega, et ta tooted ei sisalda gluteeni, siis üldjoontes saab seda usaldada, aga gluteenivaba märgis on see, mis annab 100% kindluse. 

Aga mis märgisest veel tähtsam- kui peal ei ole ühtegi viidet, et tegu EI OLE gluteenivaba tootega, siis võib üsna kindel olla, et tegu ei olegi gluteenivaba tootega.

Näiteks riis, tatar, hirss, kaer- need on oma olemuselt gluteenivabad teraviljad, aga kuna neid enamasti töödeldakse/pakendatatakse/hoiustatakse nisuga samades ruumides/liinidel/mahutites, siis on need gluteeniga RISTSAASTUNUD ja ristsaastumine ei tähenda, et on kübeke gluteeni, see tähendab enamasti, et tooted on ohtlikud tarbimiseks kui peab gluteeni vältima.

Näiteks enamus kodumaiseid tooteid on ristsaastunud. Mu poes tihtipeale kliendid ütlevad, et ostavad Tartu Milli tooteid ja tunnevad, et kõhuvalud/kõhulahtisus vms sümptomid jätkuvad. Nii ongi, nende pakendil EI OLE (senimaani) gluteenivaba kirja ega märgist ja seega ei ole need sobilikud tarbimiseks gluteenivaba dieediga.

Jah, tundubki jabur, et miks peab ostma sama asja kallimalt, aga gluteenivaba tootmine ongi tihtipeale kallim. Näiteks meie super tarnija Virtasalmen Viljatuote - nende põllud on Soomes kaugel metsade keskel, kus isegi lähiümbruses ei ole ühtegi nisupõldu ( loomad/linnud/tuul kannavad ka terasid laiali ja tekib ristsaastumine). Vot selline peab olema pühendumine kui toodad gluteenivabasid tooteid. See omakorda tähendab kallimat transporti, sest oled kaugemal, töötajatele suuremat palka, sest sinna on raskem töötajaid leida, väiksemat sihtgruppi toodetele, sest tavatarbijaid on rohkem kui gv tarbijaid jne jne jne. Kõik see kergitab hinda natukene ja kokkuvõttes ongi eridieedil inimeste ostukorv kallim.

Lisaks, vaata üle KÕIKIDE toodete koostis. Minu nipunurgake - kõik allergeenid peavad olema markeeritud BOLDIS, seega esimese asjana vaata silmaga üle, kas boldis on kirjas midagi, mis Sulle ei sobi ja kui seda ei ole, siis tasub lugeda korra ka päriselt üle, et kas tegelikult ka ei ole. Ma olen liiga palju näinud poodides tooteid, mis on vales letis, valede kirjadega ja isegi valede tõlgetega. Kuna see on Sinu keha ja Sinu tervis, siis parem kontrollida kui hiljem vaevelda.

Gluteen ja eriti nisu peidab ennast ka kõige ootamatutes kohtades- kastmed, maiustused, jäätis, puljongikuubikud, krõpsud, hommikusöögihelbed, moos jne.

Ei piisa kui jätad söömata saia, aga tarbid edasi muid tooteid, kus on sees gluteeni. Niimoodi ei saa tulemusi. See on ainult enda petmine ja ajaraiskamine. Kui teed kohe korralikult, siis saad paari päeva või nädala (oleneb kui kiiresti keha reageerib) jooksul teada, kas gluteeni vältimine teeb Su olemise paremaks.

4. Kui Sa oled saanud aru, et gv dieet on miski, mis Sinul toimib, siis hakka otsima lemmikuid. Kõik gluteenivabad tooted ei ole ühtemoodi head. Olen söönud saia, mis on täielik saepuru ja makarone, mis kahvlit nähes ise ära lagunesid.

Saiatoodetega on enamasti vajalik kerge soojendamine ja kindlasti õhukindel hoiustamine. GV tooted lähevad kiiremini kõvaks. Minu nipunurk on sügavkülmutamine - poolik pakk tortillasid lendab sügavkülma ja ootab õiget hetke, üksikud leivaviilud samamoodi. Pannkooke kui teed liiga palju- viska külma. Gluteenivabad makaronid ei taha enamasti ka mitu korda soojendamist st tasub teha värskelt ja kohe tarbida ( va kui teed nt suppi ja paned sügavkülma portsjonite kaupa).

5. Eestis ei ole eriti palju kohtasid, kus saaks väljas söömas käia ja leida gv tooteid. Enamasti siiski saad paluda nt kartulit ja liha ( ja uurida, kas on kastmeid, mis ei sisalda gluteeni) või värske salat ( paluda ilma saiakuubikuteta ja gluteenivaba kastmega kui on). Väga tähtis on teha teenindajale selgeks, et see ei ole mingi moodne erisoov vaid tervisest tulenev vajadus. Olen nt tellinud sushit (sushi maitsestamiseks kasutatakse tihtipeale gluteeniga äädikat!), kus sees pidi olema toorjuust ja krevett. Palusin toorjuustu ära jätta, aga ei tulnud selle pealegi, et lisada, et palun vürtsikat kastet ja seesamiseemneid mitte lisada, sest kokk mõtles automaatselt, et lisaks midagi piimavaba asemele, aga tegelikult ei saanud mu laps ka neid asju süüa :) Ühesõnaga, taheti head, aga välja kukkus nii nagu ikka. Nüüd ma olen targem- lisaks sellele, mida palun ära jätta, ütlen ka, et palun mitte midagi muud lisada. Teenindajate teadlikkus gluteeni osas on enamasti (ei taha liiga teha!) üsna madal. Olen kuulnud jutte klientidelt, kus magustoidul on võetud ära nt gluteeniga kook ja on juurde lisatud vahvlipuru, mis muidugi ei olnud gluteenivaba või isegi vahvlikoonus pallijäätisele otsa :) 

Jätke meelde, et teie ise vastutate oma tervise eest - küsige, juhendage, informeerige pigem rohkem :)

Ma arvan, et põhiline sai kirja :) Kui on küsimusi, siis küsige julgelt. Aitan hea meelega alustajaid ja soovitan oma lemmiktooteid. Mina olen oma lapsel gluteenivaba toitumist järginud ca 1,5 aastat, sellest aasta veel ka piimavaba ja viimased pool aastat ka munavaba. Korralik seiklus, aga tehtav! :)